عضو شوید !

اخبار داغ

کلینیک استعدادیابی بینش نوین

کلینیک استعدادیابی بینش نوین

تست استنفورد بینه که امروزه به عنوان یکی از محبوب ترین تست های ضریب هوشی شناخته شده است ، برای تشخیص و شناسایی کودکان تیزهوش یا کودکانی که دارای نقص ذهنی هستند، انجام می شود. و یک آزمون توانایی شناختی و هوش است که به منظور تشخیص نقص‌های تحولی یا هوشی در کودکان مورد استفاده قرار می‌گیرد.
این آزمون کاربردهای بسیاری در جامعه امروزی دارد. بعنوان مثال در یک محیط آموزشی کمک می‌کند، زیرا از نتایج این آزمون می‌توان برای کمک به روند قرارگیری فرد در کلاس مناسب استفاده کرد تا این اطمینان حاصل شود که کودکان در کلاس‌های مناسب خود هستند. همچنین در محل کار نیز می‌توان از این نتایج در فرآیند استخدام یا برای تعیین پرداخت (در مقابل کار) استفاده کرد.
کودکان کوچک‌تر این تست را از طریق صحبت کردن و بازی انجام می‌دهند، زیرا این کار برای نشاندن کودکان کوچک‌تر در زمان تست، عملی‌تر است. کودکان بزرگ‌تر به مجموعه‌ی سؤالات، با یک کاغذ و مداد پاسخ می‌دهند.

پس از اتمام و کسب نمره، نتایج رسمی ارائه می‌شود. نتایج به دست آمده از آن شماست و می‌توانید نتایج ضریب هوشی رسمی را برای کارفرمایان، آموزگاران و پذیرش در جوامع دارای ضریب هوشی بالا ارائه دهید.

آزمون هوش وکسلر برای کودکان (WISC) آزمونی برای اندازه‌‌گیری بهره‌ی هوشی کودکان است که توسط دکتر دیوید وکسلر (1896-1981) رئیس بخش روانپزشکی بیمارستانی در نیویورک طراحی شد.آزمون هوش وکسلر برای سنجش نقاط قوت و ضعف دانش‌آموزان در زمینه هوش و توانایی ذهنی و شناختی آنان به کار می‌رود. همچنین آزمون، کودکان هم‌سن و سال را با هم مقایسه می‌کند. گرچه این آزمون به خوبی می تواند میزان بهره هوشی کودکان را اندازه‌گیری کند اما موفقیت در آن، نمی‌تواند تضمینی برای موفقیت یا شکست دانش‌آموزان در تحصیل و موقعیت‌های شغلی آینده آنان باشد زیرا همان طور که می‌دانید هوش تنها یکی از عوامل موثر در سرنوشت انسان است و هر کسی در طول زندگی خود با توجه به محیط، امکانات و اتفاقاتی که با آن مواجه می‌شود، سرنوشت پیش‌بینی نشده‌ای پیش‌ رو دارد.معمولا از این آزمون برای تعیین برخی اختلالات یادگیری همچون ADD و ADHD نیز استفاده می‌شود. آزمون وکسلر، دانش‌آموزان سرآمد و تیزهوش را با قابلیت‌های درک کلامی، استدلال، حافظه‌ی فعال و سرعت پردازش ذهنی تشخیص می‌دهد.

آزمون هوش هیجانی بار-آن (Bar-on Emotional Quotient Inventory) که توسط روون بار-آن تهیه شده است یکی از پرکاربردترین ابزارهای روان‌سنجی است، که برای سنجش هوش هیجانی، هوش عاطفی و هوش ارتباطی در اشخاص مورد استفاده قرار می گیرد. با استفاده از تست هوش هیجانی بارآن می توان هوش عاطفی و هوش احساسی را در افراد سنجید. تست هوش هیجانی بار آن یا برون، به بررسی و ارزیابی ابعاد هوش هیجانی می پردازد که از 15 دسته تشکیل شده اند و به هر کدام از این دسته ها نمره ای تعلق می گیرد. تست هوش هیجانی بار ان، به صورت مستقیم، نقاط ضعف و قوت هر فرد را در هوش هیجانی اندازه گیری می کند. از نکاتی که در تست هوش هیجانی بسیار قابل توجه است می توان به اکتسابی بودن و قابلیت آموزش دادن هوش هیجانی اشاره نمود که خبر بسیار مهمی برای همگان است.تست هوش هیجانی بار ان در بسیاری از مجامع بین المللی مورد بررسی قرار گرفته که نشان داده است، این تست هوش هیجانی از اعتبار مناسبی برخوردار است

آزمون وضعیت عمومی سلامت روان (General Health Questionnaire یا به اختصار GHQ) روشی دقیق برای شناسایی بیماری‌های غیر روانی و مشکلات روانی جزئی است که به عدم پیشرفت آن‌ها کمک می‌کند. ، این آزمون برای کلیه افراد بزرگ‌سال مناسب است، و به جز برای کودکان، محدودیت سنی ندارد.پرسشـنامه (GHQ) بـه بررسـی وضـعیت روانی و جسمانی فرد در یک ماهه اخیر می پردازد و شامل نشانه هـایی مانند افکار و احساسات نابهنجار و جنبه هایی از رفتار قابل مشاهده است که بر موقعیت اینجـا و اکنـون تأکیـد دارد. این آزمون به شما نشان می دهد که وضع عمومی سلامت شما در چند هفته گذشته، چگونه بوده است. این آزمون به چهار شکل در دسترس است. به این ترتیب محققان و متخصصان می‌توانند مناسب‌ترین نوع آزمون را برای هر فرد، با توجه به ویژگی‌ها و شرایط وی، انتخاب کنند.

تست هوش ریون (Raven) یا ماتریس پیش‌رونده ریون، از ابزارهای رایج اندازه‌گیری استدلال قیاسی، توانایی درک مفاهیم انتزاعی و سنجش قوه ادراک است. این آزمون یک تست ۶۰ سوالی و غیر کلامی است که برای سنجش استدلال انتزاعی استفاده شده و یک تخمین از هوش سیال به حساب می آید. این تست برای افراد ۹ تا ۶۵ ساله مناسب است. این سؤالات شامل مجموعه‌ای از اشکال هندسی انتزاعی و ناقص هستند که فرد باید آن‌ها را حل کند. تست ماتریس پیشرفته ریون، در سال 1930 و توسط “راون کاون” ، به منظور تحقیق در مورد چگونگی تاثیر جنبه های ژنتیکی و جنبه های زیست محیطی بر هوش فرد، ایجاد شد.
در تست هوش ریون و مراحل انجام آن، هیچ گونه تمرکزی بر اختلاف فرهنگی یا قومی وجود نداشته و بنابراین دراین تست، تنها ، جزء ژنتیکی هوش ؛ بدون در نظر گرفتن محیط زندگی و یا فرهنگ او، اندازه گیری می شود.
امروزه این آزمون به طور گسترده ای به عنوان ابزار ارزیابی هوش، قبل از استخدام افراد به کار می رود.

آزمون شخصیت‌شناسی مایرز-بریگز (به انگلیسی: Myers-Briggs Type Indicator) یا سَرواژه MBTI ، یک پرسشنامه روان‌سنجی شخصی است که حاصل حدود یک قرن تحقیق و تفحص علمی و پر مصرف ترین ابزار برای درک تفاوت های شخصیتی به هنجار است. این ابزار رفتارها، منش، طرز فکر و به طور کلی الگوهای اساسی کارکردهای بشری را آشکار و تبیین می کند. نسخه اولیه این آزمون شخصیتی توسط کاترین و ایزابل بریجز در دهه ۱۹۲۰ براساس دیدگاه یونگ روانشناس صاحب سبک تهیه شد و از آن زمان تا کنون دایما در حال بهسازی و توسعه است. تست mbti در مطالعات بسیاری مورد استفاده قرار گرفته است و می تواند ابزاری مفیدی برای شناخت ویژگی های فردی باشد. از این آزمون می توان برای مشاوره شغلی و انتخاب حرفه مناسب، مشاوره تحصیلی و انتخاب رشته، مشاوره خانواده و مشکلات بین فردی، مشاوره عشق و ازدواج، پژوهش ها و مطالعات علمی استفاده نمود.تست MBTI از شهرت بالایی برخوردار است و در آمریکا تقریبا دو میلیون نفر سالانه از آن برای خودشناسی استفاده می کنند.

تست عزت نفس کوپر اسمیت یک تست روانشناسی می باشد که بر روی سنجش میزان عزت نفس افراد تمرکز دارد و درباره پذیرش خود در برابر دیگران می باشد. عزت نفس به چگونگی احساس و نظر هر فرد نسبت به خودش اشاره دارد. به عبارتی نوع قضاوت هر فرد نسبت به خود و اینکه خود را تا چه حد ارزشمند، توانا و مهم می‌داند، نشان‌دهنده میزان عزت نفس او است.به عبارتی اگر فردی عزت نفس بالایی داشته باشد، بهتر می‌تواند خود را با موقعیت‌های مختلف سازگار نماید و معمولاً کمتر دچار استرس و اضطراب می‌شود. تست عزت نفس کوپر اسمیت شامل 58 سؤال است که به خوبی عقاید، احساسات و نظر هر فردی نسبت به خودش را نشان می‌دهد. مقیاس عزت نفس در این تست شامل چهار خرده مقیاس عزت نفس فردی، عزت نفس اجتماعی، عزت نفس خانوادگی و عزت نفس تحصیلی است که پس از زدن تست، امتیاز هر خرده مقیاس و نیز امتیاز کل عزت نفس شما، ارائه می‌شود. در پایان متوجه می‌شوید که عزت نفس بالا، متوسط و یا پایینی دارید.

تست آدمک گودیناف یکی از معروف‌ترین و عملی‌ترین آزمون‌های تصویری است که هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی قابل اجرا می‌باشد در این تست که می‌تواند در ۱۵ دقیقه انجام شود، از کودک خواسته می‌شود سه شکل – یک مرد، یک زن و یا خودش را ترسیم کند. که بر اساس نقاشی‌های کودکان از چهره‌های انسانی تحلیل می‌شود و با دو سیستم امتیازدهی مختلف برای اهداف مختلف قابل استفاده است. یکی هوش غیرکلامی را اندازه‌گیری می‌کند و دیگری نمایش اختلالات عاطفی یا رفتاری.این آزمون از جمله آزمون‌هایی است که به آسان‌ترین روش و با صرف کمترین وقت قابل اجرا است. تنها ابزاری که برای اجرای این آزمون لازم است، یک برگ کاغذ بی‌خط و یک مداد است. مهم‌ترین هدف این آزمون، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی وهوش کودک و نوجوان است. از دیدگاه نظریه‌پردازان مختلف آدمک ترسیم‌شده توسط کودک معرف شخصی است که بیش از هر کس دیگر، موردتوجه نقاش است؛ بنابراین هنگامی‌که از کودک خواسته می‌شود که به ترسیم بپردازد معمولاً تصویری را که از خود دارد فرافکن می‌کند اما گاهی نیز نقاشی وی معرف شخص دیگری است که موردعلاقه یا نفرت اوست.
به‌طورکلی، نقاشی یک شخص، معرف بیان خویشتن در رابطه با محیط است.

تست آدمک گودیناف یکی از معروف‌ترین و عملی‌ترین آزمون‌های تصویری است که هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی قابل اجرا می‌باشد در این تست که می‌تواند در ۱۵ دقیقه انجام شود، از کودک خواسته می‌شود سه شکل – یک مرد، یک زن و یا خودش را ترسیم کند. که بر اساس نقاشی‌های کودکان از چهره‌های انسانی تحلیل می‌شود و با دو سیستم امتیازدهی مختلف برای اهداف مختلف قابل استفاده است. یکی هوش غیرکلامی را اندازه‌گیری می‌کند و دیگری نمایش اختلالات عاطفی یا رفتاری.این آزمون از جمله آزمون‌هایی است که به آسان‌ترین روش و با صرف کمترین وقت قابل اجرا است. تنها ابزاری که برای اجرای این آزمون لازم است، یک برگ کاغذ بی‌خط و یک مداد است. مهم‌ترین هدف این آزمون، تعیین درجه هوشمندی سن عقلی وهوش کودک و نوجوان است. از دیدگاه نظریه‌پردازان مختلف آدمک ترسیم‌شده توسط کودک معرف شخصی است که بیش از هر کس دیگر، موردتوجه نقاش است؛ بنابراین هنگامی‌که از کودک خواسته می‌شود که به ترسیم بپردازد معمولاً تصویری را که از خود دارد فرافکن می‌کند اما گاهی نیز نقاشی وی معرف شخص دیگری است که موردعلاقه یا نفرت اوست.
به‌طورکلی، نقاشی یک شخص، معرف بیان خویشتن در رابطه با محیط است.

تست استعدادیابی هالند یا سنجش تمایلات شغلی که به آزمون رغبت‌سنج هالند (Holland) یا کدهای هالند (Holland Codes) نیز مشهور است به‌منظور کشف اشتیاق ذاتی افراد به انواع مشاغل توسط روانشناس مطرح آمریکایی، جان هالند طراحی گردیده است.وقتی کارهایی را انجام می‌دهید که دوست دارید، از کار خود لذت می‌برید. در جامعه، مردم یکی از شش نوع شخصیت واقعگرا، جستجوگر، هنری، اجتماعی، متهور، قراردادی هستند که این شش نوع شخصیت به صورت RIASEC نشان می‌دهند که به کد هالند معروف هستند. تست هالند برای همین ساخته شده تا با ۶ کد اصلی مدل شخصیتی شما را مشخص کند و با استفاده از آن شغل های مناسب خود را انتخاب کنید. این تست از ۱۸۰ سوال ۳ گزینه ای تشکیل شده که زمان پاسخ دهی مورد نیاز حدود ۳۰ دقیقه می باشد. امروزه کدهای هالند یکی از محبوب‌ترین مدل‌های مورداستفاده برای آزمون‌های شغلی است. رتبه هر فرد در هر یک از مقیاس‌های مورد سنجش، تعیین کننده تمایلات شغلی فرد است .

پرسشنامه سبک‌های یادگیری وارک (VARK) توسط فلیمینگ در سال ۱۹۹۸ در دانشگاه لینکلن نیوزیلند طراحی شد، و بیانگر این است که دریافت اطلاعات در هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. این پرسشنامه حاوی ۱۶ سوال است که چهار سبک یادگیری یعنی سبک دیداری، سبک شنیداری، سبک خواندنی ـ نوشتنی، و سبک جنبشی ـ حرکتی را مورد سنجش قرار می‌دهد. واژه وارک برگرفته از حروف اول کلمات دیداری (Visual)، شنیداری (Aural)، خواندنی ـ نوشتنی (Read/write)، و جنبشی ـ حرکتی (Kinesthetic) است.افراد در یک موقعیت یکسان ، متفاوت یاد می‌گیرند که شاید مهمترین دلیل آن سبک‌های یادگیری متفاوت آنان باشد این سبک‌ها تعیین می‌کنند که در برخورد با یک موقعیت، فرد چه مدت، به چه چیز و به چه میزانی می‌تواند توجه کند. هر کسی توانایی یادگیری را دارد، اما به شیوه خاص خودش.

آزمون CSCS مقیاسی است جهت خود پنداره کودکان.خود پنداره یعنی نگرش و احساسات نسبت به خود.هر فرد در ذهن خود، تصویرى از خویشتن دارد; به عبارت دیگر، ارزشیابى کلى فرد از شخصیت خویش را «خودپنداره» یا «خودانگاره» مى نامند. این ارزشیابى ناشى از ارزشیابى هاى ذهنى است که معمولا از ویژگى هاى رفتارى خود به عمل مى آوریم. در نتیجه، خودپندارى ممکن است مثبت یا منفى باشد.به باور اندیشمندان، قسمت عمده ویژگى هاى شخصیتى، منش و خصوصیات رفتارى هر فرد به تصویرى که از خود در ذهن دارد ـ یعنى انگاره وى ـ بستگى دارد.
این مقیاس توسط پیرز و هریس در سال 1969 تدوین شد که از 80 سوال با جواب بله یا خیر ساخته شده است.این پرسشنامه ، شش مولفه را می سنجد که عبارتند از
رفتار؛ وضعیت عقلانی و تحصیلی؛ ظاهر و ویژگی فیزیکی؛ اضطراب؛ جامعه پسندی (محبوبیت)؛ شادی و رضایت‌مندی.

پرسشنامه سبک های تفکر استرنبرگ و واگنر (TSI) به وسیله استرنبرگ و واگنر در سال ۱۹۹۲ طراحی شده است. رابرت استرنبرگ، نخستین کسی است که مفهوم سبک‌‌‌‌های تفکر را معرفی و انواع سبک‌‌‌‌های تفکر را دسته بندی کرده است. او سبک تفکر را به عنوان طریقی که فرد‌ می‌اندیشد تعریف کرده است. مفهوم اصلی این نظریه آن است که افراد به نوعی نیازمند سبک‌های تفکر برای مدیریت یا اداره کردن فعالیت‌های روزمره‌شان هستند. این سبک‌های تفکر نه تنها تصادفی نیستند، بلکه بیشتر بازتاب‌های بیرونی و شیوه‌هایی می‌باشند که افراد می‌توانند خودشان را سازمان داده و اداره کنند. این پرسشنامه شامل ۱۰۴ ماده و ۱۳ زیرمقیاس است. هر زیر مقیاس شامل هشت ماده است که یک سبک تفکر را اندازه گیری می کند. ۱۳ سبک تفکر شامل: قانون گذار، اجرایی، قضایی، سلطنتی، سلسله مراتبی، جرگه سالاری، هرج و مرج طلبی، کلی، جزیی، درونی، بیرونی، محافظه کارانه و آزادمنشانه است. سبک‌‌‌‌های تفکر از جمله عوامل شناختی مهمی هستند که می­ توانند در شیوه زندگی و روابط و سلامت افراد نقش به سزایی داشته باشند.

آزمون جور کردن کارتهای ویسکانسین WSCT (گرانت و برگ، 1993) برای اندازه گیری استدلال انتزاعی، مفهوم سازی، و پاسخ دهی تکراری در افراد سنین 5/6 تا 89 ساله به کار می رود با استفاده از تست کارت های ویسکانسین می توان به طور کلی کارکردهای اجرایی مغزی از جمله حافظه فعال، انعطاف پذیری شناختی، توانایی توجه، سازماندهی و قدرت برنامه ریزی را ارزیابی نمود.آزمون های طبقه بندی کارت در روانشناسی یک سنت طولانی دارد و با قدمت بیش از 100 سال به کارهای علمی “اش” بر می گردد. سال ها بعد گرانت و برگ تست طبقه بندی کارت ویسکانسین را که اکنون بسیار معروف است، منتشر کردند. تست ویسکانسین یک آزمون استدلال شناختی است.این آزمون به عنوان یکی از حساس ترین آزمونهای مربوط به قشر جلوی پیشانی و پشتی جانبی در نظر گرفته می شود. تست ویسکانسین می تواند برای سنجش فرایندهای عالی مغز مورد استفاده قرار گیرد. این تست را می توان برای این موارد به کار برد. سنجش کارکردهای اجرایی به طور کلی، سنجش برخی از توانایی های مغزی، سنجش برخی از آسیب های مغزی، مطالعات و پژوهش های علمی.
تست ویسکانسین برای طیف گسترده ای از افراد استفاده شده است. در واقع با اینکه این آزمون بیشتر برای بیماران با آسیب های مغزی به کار رفته است اما برای بسیاری از اختلالات روانشناختی و همچنین افراد سالم نیز استفاده شده است. این تست را به ویژه برای ارزیابی کارکرد مغزی سالمندان و کودکان به کار برد. اما به طور کلی این آزمون برای ارزیابی کارکردهای اجرایی افراد بهنجار مناسب است.

آزمون برج لندن در سال 1982 توسط شالیس طراحی شد.این آزمون یکی از ابزارهاي مهم جهت اندازه‌گیري کارکردهای اجرایی مغز، برنامه‌ریزي و سازمان‌دهی است. هدف در این آزمون آن است که آزمودنی از حداکثر توانایی خود استفاده کند و با سرعت بهترین عملکرد را به دست آورد. در این آزمون، فرد می‌بایست با حرکت دادن مهره‌هاي رنگی (سبز، آبی، قرمز) و قرار دادن آن‌ها در جاي مناسب با حداقل حرکات لازم شکل نمونه را درست کنند. افرادی که در این آزمون موفق می‌شوند، توانایی حل مسئله، برنامه‌ریزی، ارزیابی و قدرت تصمیم‌گیری بالا در مدت زمان مشخص شده را دارند.
همچنین این آزمون برای روانشناسان عصب‌نگر می‌تواند به عنوان ابزاری جهت سنجش عملکرد لوب فرونتال و تشخیص اختلالاتی چون اسکیزوفرنی مفید واقع شود.
زمان مورد نیاز برای اجرای این آزمون بین 11تا16 دقیقه می‌باشد.

تست سنجش خلاقیت تورنس نخستین بار در سال 1966 توسط پال تورنس منتشر شد و پس از آن بارها مورد هنجاریابی قرار گرفت که آخرین آن‌ها در سال 2008 بوده است. این تست به بیش از 35 زبان ترجمه شده و در بیش از 2000 پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است.خلاقیت یکی از اساسی‌ترین توانایی‌های انسان است که در همه زمینه‌ها و ابعاد زندگی نقش مهمی دارد. خلاقیت، به تعریف تورنس، عبارت است از توانایی حس کردن مسائل، ارائه راه حل‌ها و فرضیه‌های متنوع برای حل مشکلات، آزمون این فرضیه‌ها، بازنگری در آن‌ها و در نهایت انتقال آن‌ها به افراد دیگر. تورنس، خلاقیت را حاصل ترکیب چهار عنصر انعطاف پذیری، سیالی، ابتکار (اصالت) و پیچیدگی می‌داند.پرسش‌نامه‌ی ACT شامل ۶۰ سؤال است و هر سؤال سه گزینه‌ی پاسخ متفاوت دارد. به‌طور متوسط، اجرای این پرسش‌نامه حدود 45 دقیقه طول می‌کشد. گزینـه ها نشان دهنده میزان خلاقیت پایین، متوسط و بالا می باشــند کـه نمـره یک برای خلاقیت پایین، نمره دو برای خلاقیت متوسط و نمره ســه برای خلاقیت بالا در نظر گرفته شده است.