عضو شوید !

اخبار داغ

کلمات و اصطلاحات

با ما همراه باشید

کلمات و اصطلاحات

با ما همراه باشید

بازی درمانی

به والدین آموزش داده می شود كه جلسات بازی بدون دستورالعمل را كه معمولاً “اوقات خاص بازی” نامیده می شود ، با فرزند خود برگزار كنند. روند آموزش مثبت و همراه با بازیگوشی است. برای کودکان بین 3 تا 12 سال مناسب است. مدل درمانی  برای والدین در بازی درمانی بسیار انعطاف پذیر است و با موفقیت در بسیاری از مشکلات کودک و خانواده به کار رفته است: رفتارهای مخالف ، اضطراب ، افسردگی ، کمال گرایی ، فرزندپروری مجرد ، حوادث آسیب زا ، دلبستگی / فرزندخواندگی / مراقبت های خانوادگی ، مشکلات روابط ، طلاق ، سو مصرف مواد ، بیماری مزمن و موارد دیگر.

 

بیش فعالی

اختلال کمبود توجه / بیش فعالی (که قبلاً به عنوان اختلال کمبود توجه یا ADD شناخته می شد) نوعی اختلال رفتاری عصبی است که با علائم اصلی کم توجهی ، حواس پرتی ، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می شود. تصور می شود که ADHD شایع ترین اختلال سلامت روان کودکان است ، با برآورد شیوع آن در کودکان از 5 تا 11 درصد است. تصور می شود که ADHD در بزرگسالی شیوع کمتری داشته و تقریباً 2 تا 5 درصد بزرگسالان تشخیص داده می شوند.

علائم ADHD می تواند در کار ، مدرسه ، کارهای خانه و روابط تداخل ایجاد کند و مدیریت این اختلال می تواند برای کودکان و بزرگسالان یک چالش باشد. خوشبختانه ، درمانهایی وجود دارد که به اثبات رسیده است و هر کسی که مبتلا به بیش فعالی باشد می تواند مهارتهای مقابله ای را یاد بگیرد تا در نبردها کار کند و استعدادهای خود را مهار کند – همانطور که بسیاری از افراد موفق مبتلا به ADHD قبلاً این کار را کرده اند.

 

اتیسم

اوتیسم نوعی اختلال رشد است که بر پردازش اطلاعات تأثیر می گذارد. افراد اوتیسم با مهارت های اجتماعی و ارتباطی مشکل دارند. آنها علایق محدودی دارند و رفتارهای تکراری دارند. آنها همچنین تمایل به حساسیت یا ناراحتی ناشی از تحریک حسی مانند برخی از نورها یا صداها را دارند.

از آنجا که علائم اوتیسم بسیار متفاوت است ، گفته می شود این بیماری در طیفی وجود دارد که از آن به عنوان اختلال طیف اوتیسم یاد می شود. سندرم آسپرگر به اوتیسم “با عملکرد بالا” اشاره دارد ، اما دیگر یک اصطلاح تشخیصی رسمی نیست.

 

اوتیسم معمولاً در دو سالگی بروز می کند. طبق CDC این بیماری در مردان چهار برابر بیشتر از زنان تشخیص داده می شود ، اگرچه زنان اغلب نادیده گرفته می شوند و به درستی تشخیص داده نمی شوند. فراوانی تشخیص طی 20 سال گذشته افزایش یافته است. مشخص نیست که آیا وقوع واقعاً در حال افزایش است ، آیا کارشناسان از آن آگاهی بیشتری دارند ، یا اینکه آیا تشخیص تغییر کرده است تا درجات کمتری از نقص را شامل شود.

هیچ درمانی برای اوتیسم وجود ندارد و یا به طور جهانی در پی آن نیست: بسیاری از مردم استدلال می کنند که نباید اوتیسم را به عنوان یک بیماری پزشکی که نیاز به بهبود دارد ، تنظیم کرد. برای افرادی که در انتهای عملکرد پایین تر طیف قرار دارند ، روش ها و روش های درمانی هدفمند می توانند به کاهش علائم کمک کنند.

 

 

خشم

عصبانیت یکی از احساسات اساسی انسان است ، همانطور که شادی ، غم ، اضطراب یا انزجار ابتدایی است. این احساسات به بقای اساسی گره خورده و در طول تاریخ بشریت برطرف شده است.

عصبانیت مربوط به پاسخ “جنگ ، فرار یا یخ زدگی” سیستم عصبی دلسوز است. این انسان را برای جنگ آماده می کند. اما جنگیدن لزوماً به معنای پرتاب مشت نیست. این ممکن است با تغییر قوانین یا اجرای هنجارهای جدید ، جوامع را برای مبارزه با بی عدالتی ترغیب کند.

البته ، عصبانیت خیلی راحت یا مكرر باعث می شود كه روابط طولانی مدت تضعیف شود یا به سلامت جسمی آسیب برساند. ترشح طولانی مدت هورمون های استرس همراه با خشم می تواند سلول های عصبی را در نواحی مغز مرتبط با قضاوت و حافظه کوتاه مدت از بین ببرد و سیستم ایمنی بدن را ضعیف کند.

برای کسانی که با خشم مزمن دست و پنجه نرم می کنند ، یا برای کسانی که فقط گاهی طغیان هایی را تجربه می کنند ، یادگیری مهارت های شناسایی و پیمایش این احساس قدرتمند می تواند منجر به رشد و تغییر شود.

 

درک رشد کودک

رشد و نمو انسان تحت تأثیر والدین و ژن های ما قرار می گیرد ، اما کاملاً تحت تأثیر آنها نیست. کودکان ممکن است دارای شخصیت بسیار متفاوت و نقاط قوت و ضعف متفاوت از نسلی باشند که قبل از آنها بوده است. مراقبان باید به خصوصیات متمایز فرزندان و سرعت رشد آنها توجه داشته باشند و تصور نکنند که رویکرد والدینی که برای مادران و پدران آنها موثر بوده در خانواده های آنها نیز به همان اندازه موفق خواهد بود. والدین و محیط خانه ای که ایجاد می کنند نیز می توانند در رشد کودک تأثیر بسزایی داشته باشند. در حقیقت ، محیط خانه کودک می تواند بر شیوه هایی که برخی از خصوصیات ژنتیکی خود را نشان می دهند یا در صورت وجود ، تأثیر بگذارد. مراقبانی که رویکردی ثابت دارند ، خونگرم هستند و می توانند به کودکان احساس امنیت دهند ، بیشترین تأثیر مثبت را در رشد کودک دارند. تأمین نیازهای جسمی و غذایی کودک نیز ضروری است زیرا تحقیقات نشان می دهد که غفلت از دوران کودکی می تواند رشد را مختل کند ، شاید حتی بیش از سو استفاده. اما والدین از تنها تأثیرگذاران در زندگی کودک بسیار دور هستند: خواهر و برادر ، مادربزرگ و مادربزرگ ، همسایگان ، همسن و سالان ، افراد مشهور و سیاست گذاران همه ممکن است در ایجاد یک فرد جوان نیز نقش داشته باشند.

رشد سالم را می توان با سو استفاده و غفلت کنار گذاشت ، که ممکن است رشد شناختی و زبانی و اجتماعی شدن را مختل کند و به ویژه توانایی کودک در ایجاد اعتماد به نفس یا عزت نفس یا ایجاد روابط سالم با دیگران را مختل کند. تأثیر سو استفاده یا غفلت غالباً سالها باقی مانده است ، اما به تنهایی آینده کودک را تعیین نمی کند. بسیاری از کودکانی که در محیط های دشوار پرورش یافته اند از بزرگسالی انعطاف پذیر می شوند و رشد می کنند.

 

اضطراب

اضطراب هر دو حالت ذهنی و جسمی انتظار منفی است. از نظر ذهنی با افزایش برانگیختگی و دلهره به دلیل نگرانی ناراحت کننده شکنجه می شود و از نظر جسمی با فعال سازی ناخوشایند سیستم های متعدد بدن

همه برای تسهیل پاسخ به یک خطر ناشناخته ، چه واقعی و چه تصوری.

احساسات شناختی ترس از پیش بینی نتیجه بد ، و احساسات جسمی مانند احساس ناخوشایند و قلب تند و سریع برای ناراحتی طراحی شده اند. منظور از اضطراب جلب توجه و تحریک شما برای ایجاد تغییرات لازم برای محافظت از آنچه برایتان مهم است است. گاه به گاه اضطراب طبیعی است و حتی می تواند مثمر ثمر باشد. اضطراب را می توان بهایی دانست که ما انسان ها بابت توانایی تصور آینده می پردازیم.

 

خلاقیت

خلاقیت شامل توانایی کشف ایده ها ، ارتباطات و راه حل های جدید و اصلی است. این بخشی از انگیزه ما به عنوان انسان است – تقویت انعطاف پذیری ، ایجاد شادی و ایجاد فرصت هایی برای تحقق بخشیدن به خود.

یک عمل خلاقانه می تواند باشکوه و الهام بخش باشد ، مانند ساختن یک نقاشی زیبا یا طراحی یک شرکت ابتکاری. اما یک ایده لازم نیست هنری باشد یا جهان را تغییر دهد تا خلاقانه به حساب آید. زندگی مستلزم نبوغ روزمره و راهکارهای جدید است. به این معنا که تقریباً همه افراد دارای مقداری خلاقیت هستند.

 

هوش

خواندن وارونه نقشه راه ، برتری در شطرنج و تولید مترادف “درخشان” ممکن است سه مهارت متفاوت به نظر برسد. اما تصور بر این است که هر یک از شاخص های قابل اندازه گیری هوش عمومی است ، سازه ای که شامل توانایی حل مسئله ، دستکاری فضایی و فراگیری زبان است و در طول زندگی فرد نسبتاً پایدار است.

تست های ضریب هوشی عملکرد فرد را در این آزمون با عملکرد افراد دیگر در همان سن مقایسه می کند ، که اغلب به عنوان یک نمونه هنجاری از آنها یاد می شود. در کودکان ، نمره تفاوت بین سن ذهنی و زمانی کودک را نشان می دهد.

ضریب هوشی  نمره ای است که بیشتر برای ارزیابی هوش عمومی استفاده می شود و به طور معمول مهارت های مختلفی را از کلامی تا مکانی اندازه گیری می کند. هر فردی از هر قشر از زندگی می تواند بسیار باهوش باشد و کسب نمره بالا در یک جنبه از هوش با جنبه های دیگر با نمره بالا ارتباط دارد.

ضریب هوشی قوی ترین ویژگی روانشناختی است که اندازه گیری می شود و به شدت با نتایج مثبت زندگی از جمله سلامتی و طول عمر ، عملکرد شغلی و درآمد بزرگسالان ارتباط دارد. همچنین از راه هایی که به طور کامل قابل درک نیست از محافظت عصبی برخوردار است: افرادی که ضریب هوشی بالایی دارند در کنار آمدن با حوادث آسیب زا از مزایایی برخوردار هستند (احتمال بروز PTSD تمام عیار کمتر است و در صورت بروز توانایی غلبه بر آن) و ممکن است در روند بیماری آلزایمر کاهش سریع کمتری را تجربه کنید.

 

هویت

همه با سوالات  وجودی مانند “من کیستم؟” دست و پنجه نرم می کنند. و “من می خواهم آینده خودم چه کسی باشد؟” یک دلیل ممکن است پیچیده بودن جواب باشد.

هویت شامل بسیاری از روابطی است که افراد برقرار می کنند ، مانند هویت آنها در کودکی ، دوست ، شریک زندگی و والدین. این شامل خصوصیات بیرونی است که فرد کنترل کمی بر روی آنها دارد یا از عهده آن بر نمی آید ، مانند قد ، نژاد یا کلاس اقتصادی اجتماعی. هویت همچنین شامل عقاید سیاسی ، نگرشهای اخلاقی و اعتقادات مذهبی است که همه آنها انتخابهای روزمره را راهنمایی می کنند.

افرادی که بیش از حد به احساسی که ایجاد می کنند نگران هستند یا احساس می کنند جنبه اصلی خود مانند جنسیت یا جنسیت ابراز نمی شود ، می توانند به شدت با هویت خود مبارزه کنند. تأمل در اختلاف بین اینکه کیست و کسی می خواهد باشد می تواند یک کاتالیزور قدرتمند برای تغییر باشد.

 

 

 

هوش هیجانی

هوش هیجانی به توانایی شناسایی و مدیریت احساسات خود و همچنین احساسات دیگران اشاره دارد. به طور کلی گفته می شود که هوش هیجانی شامل چند مهارت است: یعنی آگاهی عاطفی ، یا توانایی شناسایی و نام بردن از احساسات خود. توانایی مهار این احساسات و اعمال آنها در کارهایی مانند تفکر و حل مسئله. و توانایی مدیریت احساسات ، که هم تنظیم احساسات شخص در صورت لزوم و هم کمک به دیگران برای انجام همین کار است.

 

اختلال کنترل تکانه

اختلالات کنترل تکانه ICD   دسته ای از اختلالات روانپزشکی است که با مشکلات کنترل تکانه های تهاجمی یا ضد اجتماعی مشخص می شود. از آنجا که این موارد می توانند شامل خشونت جسمی ، سرقت یا تخریب اموال باشند ، این اختلالات اغلب تأثیرات مضری هم برای فرد مبتلا و هم برای دیگران در اطراف آنها دارد.

اختلالات کنترل تکانه شامل اختلال انفجاری متناوب است (که با عدم مقاومت در برابر تکانه های تهاجمی یا خشونت آمیز مشخص می شود). کلپتومانیا (انگیزه سرقت چیزهایی که برای استفاده مورد نیاز نیست) ؛ و پیرومانیا (انگیزه ای غیرقابل کنترل برای آتش سوزی). در DSM-5 ، اختلال شخصیت ضد اجتماعی و اختلال سرکشی مخالف در همان گروه گنجانده شده است که به طور گسترده ای به عنوان “اختلالات برهم زننده ، کنترل تکانه و رفتار” طبقه بندی می شود. قمار آسیب شناختی زمانی به عنوان یک اختلال کنترل تکانه طبقه بندی می شد اما اکنون به عنوان یک اختلال مرتبط با اعتیاد در DSM شناخته می شود.

 

حافظه

حافظه قوه ای است که مغز به وسیله آن رمزگذاری ، ذخیره و بازیابی اطلاعات می کند. این سابقه ای از تجربه است که اقدامات آینده را هدایت می کند.

حافظه شامل حقایق و جزئیات تجربی است که مردم آگاهانه آنها را به ذهن متبادر می کنند و همچنین دانش ریشه ای و بدون تلاش و حتی آگاهی را نشان می دهد. این هم یک حافظه نهان اطلاعاتی کوتاه مدت است و هم ثبت دائمی تری از آنچه فرد یاد گرفته است. انواع حافظه توصیف شده توسط دانشمندان شامل حافظه اپیزودیک ، حافظه معنایی ، حافظه رویه ای ، حافظه فعال ، حافظه حسی و حافظه احتمالی است.

هر نوع حافظه کاربردهای متفاوتی دارد – از خاطرات زنده حافظه اپیزودیک گرفته تا دانش عملی حافظه رویه ای. با این وجود وجوه مشترکی در نحوه عملکرد حافظه و ساختارهای اصلی مغز مانند هیپوکامپ وجود دارد که یکپارچه در انواع مختلف حافظه هستند.

علاوه بر نقش حافظه در اجازه دادن به مردم برای درک ، پیمایش و پیش بینی از جهان ، خاطرات شخصی پایه و اساس حس غنی از خود و زندگی فرد را فراهم می کند – و تجربیاتی مانند نوستالژی را به وجود می آورد.

 

خواب

چرا رویای انسان ها یکی از سوالات  بزرگ و بی پاسخ علوم رفتاری است. رویاها هدفی دارند اما ممکن است ارسال پیام هایی در مورد خودسازی یا آینده نباشد ، همانطور که بسیاری معتقدند. در عوض ، بسیاری از محققان اکنون بر این باورند که رویا واسطه ای در تقویت حافظه و تنظیم خلق و خو است ، روندی که تقریباً شبیه یک شبه درمانی است. اما این فایده ای ندارد که همه به طور مساوی به اشتراک بگذارند: افرادی که کم خواب هستند نیز معمولاً محروم از خواب می شوند ، وقت کمتری را به خواب می بینند و شاید رویاها را نیز به خاطر نمی آورند.

 

اعتماد به نفس

اعتماد به نفس به عنوان یک انسان یک منبع روانشناختی گرانبها و به طور کلی یک عامل بسیار مثبت در زندگی است. با موفقیت ، روابط خوب و رضایت ارتباط دارد. داشتن کمی عزت نفس می تواند افراد را به افسردگی ، کوتاه آمدن از توانایی هایشان یا تحمل روابط و موقعیتهای سو استفاده سوق دهد.

از طرف دیگر ، عشق به خود زیاد منجر به احساس استحقاق و عدم توانایی در یادگیری از شکست ها می شود. همچنین می تواند نشانه خودشیفتگی بالینی باشد ، که در آن افراد ممکن است رفتاری منفک ، متکبر و دستکاری کنند. شاید هیچ موضوع دیگری در زمینه خودیاری اینقدر توصیه و این همه تئوری (اغلب متناقض) ایجاد نکرده باشد.

 

 

 

مدیریت زمان

در تلاش برای دامنه زدن به حیطه های مختلف زندگی – کار ، خانه ، زندگی اجتماعی ، سرگرمی ها – تعیین اهداف و اولویت های مشخص برای کنار گذاشتن کارهای غیر ضروری که باعث اتلاف وقت می شود و نظارت بر زمان واقعی مهم است.

در دهه 1970 ، روش اولویت بندی ABC بسیار معروف بود. هر پروژه یا مورد عملیاتی که در لیست A قرار گیرد ، مهمترین تلقی می شود ، دومین مورد مهم در لیست B ظاهر می شود و موارد C به عنوان کمترین اهمیت علامت گذاری می شوند. تکرارهای مختلف این فرمول همچنان وجود دارد که هدف اصلی آنها اختصاص اولویت ها و اغلب انجام دشوارترین یا سنگین ترین کارها است.

 

 

تیم ورک / کار گروهی

کار گروهی – همکاری با سایر افراد برای دستیابی به یک هدف مشترک – تقریباً در هر زمینه ای ، چه در محل کار ، در خانه یا زمین بازی ، ضروری است. اگرچه شرایطی وجود دارد که بهتر است تنها عمل کنید ، یادگیری نحوه کار بدون تعارض با یکدیگر مهارت مهمی است که می تواند تقریباً به هر کسی کمک کند تا موفقیت بیشتری کسب کند.

 

لکنت زبان

یک اختلال سیالی بیانِ لفظی است که بر اساس تکرارها و تطویلهای غیر ارادی، صدادار یا بی صدا، به هنگام انتشار واحدهای کوچک سخن یعنی اصوات، هجاهای مجزا یا هجاهای کلمات مشخص می شود. لکنت زبان در میان پسران بیشتر از دختران است و در بررسی‌ها و تحقیقات مختلف نسبتی در حدود 70 درصد برای پسران و 30 درصد برای دختران ذکر گردیده است. بسیار دیده‌ایم که بعضیها به هنگام صحبت ، لکنت زبان دارند؛ یعنی زبان‌شان بر سر برخی از حروف گیر می‌کند. با چنین افرادی باید با ملایمت رفتار کرد. لکنت نمی‌تواند علت واحدی داشته باشد. بلکه همواره معلول علت بدنی ، عاطفی ، اجتماعی و یا ترکیب این عوامل است. بسیاری از افرادی که لکنت زبان دارند دچار بعضی از ناراحتیهای عصبی و ناسازگاری‌های اجتماعی هستند. اما تشخیص اینکه آیا اینگونه ناراحتیهای روانی علت لکنت زبان است و یا لکنت خود حاصل حالات و فشارهای ناشی از اختلالات روانی است، بسیار مشکل است.